CHEMIA FIZYCZNA 1, sem. 3
kierunek - TECHNOLOGIA CHEMICZNA
REGULAMIN ZALICZEŃ I EGZAMINU (2024/25)
A. Organizacja zajęć
1.
Zajęcia składają się z wykładów (30 h) i ćwiczeń
audytoryjnych (30 h), prowadzonych stacjonarnie.
W wyniku decyzji Rektora mogą być w całości albo częściowo prowadzone w trybie
zdalnym.
2. Według § 11,
7 Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej, „obecność studenta na
zajęciach z wyjątkiem wykładów jest obowiązkowa i może być sprawdzana”. Na
zajęciach audytoryjnych z Chemii fizycznej 1, obecność nie będzie sprawdzana. W
związku z czym nie podaje się dopuszczalnego limitu obecności oraz
usprawiedliwiania nieobecności (§ 11, 2, 2) Regulaminu).
B. Zaliczenie przedmiotu
1.
Zaliczenie przedmiotu wynika z oceny dwóch kolokwiów,
każde z nich obejmujące około połowy materiału z ćwiczeń audytoryjnych oraz z
egzaminu. Zarówno kolokwia jak i egzamin będą prowadzone stacjonarnie.
2.
Podczas kolokwium i egzaminu zabroniony jest kontakt z
innymi osobami.
3.
Konsekwencją
posiadania przy sobie w trakcie kolokwium lub egzaminu materiałów innych niż
wymienione poniżej, a szczególnie ściąg i podobnych pomocy, jest niezaliczenie
przedmiotu bez możliwości poprawy. Posiadania, a niekoniecznie korzystania.
4.
Kolokwia
4.1.
Na początku semestru wyznaczone będą cztery terminy
kolokwiów – dwa dla kolokwium I i dwa
dla
kolokwium II.
4.2. Każde
kolokwium można pisać dwa razy.
Za ostateczną punktację przyjmuje się wynik najlepszy.
4.3. Nie jest
istotna przyczyna nieobecności na kolokwium, w związku z czym nie są wymagane
zwolnienia lekarskie lub inne usprawiedliwienia. Uważamy, że skoro każde
kolokwium odbędzie się dwa razy, wszyscy będą mieli okazję do jego napisania. Nie
przewidujemy żadnych innych, dodatkowych terminów.
4.4.
Warunkiem
dopuszczenia do kolokwium jest poprawne rozwiązanie obowiązkowych zadań
domowych nie później niż do godz. 24:00 w dniu poprzedzającym kolokwium.
4.5.
Jedyne materiały dopuszczalne i jednocześnie niezbędne
na kolokwiach to:
4.5.1.
kalkulator bez pamięci alfanumerycznej,
4.5.2.
przyrząd do pisania,
4.5.3.
kartki papieru, czyste w momencie rozpoczęcia
kolokwium,
4.5.4.
tablice danych termodynamicznych (nazywane w skrócie Tablicami),
które nie mogą zawierać żadnych
dopisków ani komentarzy.
4.6. Dopuszcza się
również inne formy zdobywania punktów (kartkówki, zadania domowe, odpowiedzi
przy tablicy (!) etc.).
5.
Egzamin
5.1.
Egzamin można zdawać czterokrotnie w roku akademickim
– dwa razy w sesji zimowej, raz w sesji letniej i raz w sesji jesiennej.
5.2.
Egzamin pisemny trwa 105 minut. Egzamin ustny – patrz
pkt. 6.2.
5.3.
Egzamin można poprawiać bez obawy obniżenia punktacji
– za ostateczny uznaje się lepszy wynik.
5.4.
Na egzaminie pisemnym trzeba odpowiedzieć na
kilka pytań i rozwiązać kilka zadań. Pytania wybierane będą z listy, udostępnionej w Internecie.
Część z nich ma charakter problemów, które należy rozwiązać w oparciu o
dostępne dane albo z użyciem zmiennych parametrów. Niektóre pytania, tak zwane niezapominajki, oceniane są średnio dwa
razy wyżej niż pozostałe. Obejmują one zagadnienia podstawowe, bez znajomości
których nie sposób sobie wyobrazić zaliczenia chemii fizycznej. Zadania są
trudniejsze i mają charakter wyprowadzeń lub obliczeń, z reguły na symbolach
ogólnych, których celem jest wykazanie się umiejętnością twórczego zastosowania
wiedzy do rozwiązywania konkretnych problemów. Przykładowe zadania z
poprzednich egzaminów są dostępne
w Internecie.
5.5.
Jedyne materiały i pomoce własne, które można mieć na
egzaminie pisemnym to:
5.5.1.
kalkulator,
5.5.2.
przyrząd do pisania,
5.5.3.
skrócone tablice, tzw. tablice egzaminacyjne które nie mogą zawierać żadnych
dopisków ani komentarzy.
5.5.4.
tablice danych termodynamicznych, nazwane wcześniej
Tablicami.
6.
Łączna ocena za przedmiot (ocena zintegrowana)
6.1.
Ocena za przedmiot jest zintegrowana i jest średnią
arytmetyczną wyniku z ćwiczeń (punkty za kolokwium) i oceny za egzamin. Liczbę
punktów za przedmiot uzyskuje się sumując punkty procentowe za obie części i
dzieląc sumę przez dwa. W następujący sposób punktacja ta przenosi się na
oceny:
< 50 % - nzal
[50 - 60) - dst
[60 - 70) - dst 1/2
[70 - 80) - db
[80 - 90) - db 1/2
[90 – 100) – bdb
6.2.
W przypadku uzyskania wyniku mniejszego niż 50 %, ale
bliskiego tej wartości, odbędzie się egzamin ustny. Dokładna wartość minimum kwalifikującego
będzie każdorazowo określana w czasie egzaminu. Na egzaminie ustnym student
powinien udowodnić, że formalne niezaliczenie przedmiotu (punktacja po
egzaminie pisemnym < 50 %) wyniknęło z chwilowej niedyspozycji,
nieporozumienia, problemów w precyzyjnym sformułowaniu pisemnej odpowiedzi,
itp. Od jakości tej argumentacji będzie zależeć ostateczna ocena za przedmiot.
Na egzaminie ustnym można również poprawiać ocenę uzyskaną na egzaminie
pisemnym. Warunkiem jest znowu "niewielka odległość punktowa" od
progu zmieniającego ocenę.
6.3.
Nie wprowadza się żadnych minimów punktowych
dopuszczających do egzaminu.
6.4.
Poniżej trochę informacji z sześciu ostatnich lat
akademickich 2017-2024, która ma ułatwić ocenę szans zaliczenia przedmiotu przy
określonej punktacji uzyskanej z ćwiczeń.
Rok |
Punkty z ćwiczeń n/
% |
Liczba studentów |
z tego zaliczyło przedmiot |
a/
% |
2023/ 2024 |
n ≥ 60 |
33 |
33 (100 %) |
33,3 |
50 ≤ n < 60 |
28 |
12 (42,9 %) |
|
|
40 ≤ n <50 |
23 |
6 (26,1 %) |
|
|
n < 40 |
pozostali |
1 (2,7 %) |
|
|
2022/ 2023 |
n ≥ 60 |
35 |
34 (97,1 %) |
42,7 |
50 ≤ n < 60 |
21 |
11 (52,4 %) |
|
|
40 ≤ n <50 |
23 |
5 (21,7 %) |
|
|
n < 40 |
pozostali |
0 |
|
|
2021/ 2022 |
n ≥ 60 |
41 |
40 (97,6 %) |
28,1 |
50 ≤ n < 60 |
20 |
16 (80,0 %) |
|
|
40 ≤ n <50 |
21 |
5 (23,8 %) |
|
|
n < 40 |
pozostali |
2 (2,3 %) |
|
|
2020/ 2021 |
n ≥ 60 |
46 |
46 (100 %) |
30,6 |
50 ≤ n < 60 |
29 |
18 (62,1 %) |
|
|
40 ≤ n <50 |
19 |
6 (31,5 %) |
|
|
n < 40 |
pozostali |
1 (1,9 %) |
|
|
2019/ 2020 |
n ≥ 60 |
67 |
64 (95,5 %) |
50,0 |
50 ≤ n < 60 |
29 |
9 (31,0 %) |
|
|
n < 50 |
pozostali |
0 |
|
|
2018/ 2019 |
n ≥ 60 |
119 |
117 (98,3 %) |
44,8 |
50 ≤ n < 60 |
49 |
23 (46,9 %) |
|
|
40 ≤ n < 50 |
14 |
2 (14,3 %) |
|
|
n < 40 |
pozostali |
0 |
|
|
2017/ 2018 |
n ≥ 50 |
156 |
105 (67,3 %) |
45,8 |
45 ≤ n < 50 |
25 |
7 (28,0 %) |
|
|
n < 45 |
pozostali |
0 |
|
a
- Minimalna liczba punktów z ćwiczeń przy zaliczonym przedmiocie.
Wniosek
jest oczywisty. Bardzo trudno jest zaliczyć chemię fizyczną 1, jeśli nie
posiada się nadwyżki powyżej 50 % z ćwiczeń. Zachęcam więc do systematycznej
pracy. Nieregularności widoczne w latach 2019/20 i 2020/21 wynikają z
różnorodnego trybu prowadzenia zajęć i samego zaliczania.
7.
Powtarzanie przedmiotu
7.1. Punkty
z ćwiczeń i egzaminu uzyskane w poprzednich latach są uznawane w następnych.
Dotyczy to wyłącznie całościowej oceny z ćwiczeń i całościowej oceny z egzaminu
a nie punktacji za poszczególne kolokwia czy zadania. Możliwa jest zatem taka
sytuacja, że poprawiając wynik z ćwiczeń, zaliczy się przedmiot bez
konieczności zdawania egzaminu, jeśli suma punktów za zeszłoroczny lub jeszcze
starszy egzamin i nowe zaliczenie ćwiczeń, przekroczy 50/100.